بازی معرفی شدهE3 2021
بازی معرفی شدهE3 2021
مقدمه
هممون خوب میدونیم که ویروس کرونا زندگیمون رو تغییر داد. خیلی از ما مدتهاست خونه کار میکنیم، با زوم و اسکایپ با همکارامون در ارتباطیم و با ترس و لرز از خونه درمیایم؛ در نهایت اینکه کرونا اجازه نداد آدما مثل آدم با هم در ارتباط باشند.
استودیوهای بزرگ و کوچیک بازیسازی هم به شدت به ارتباط آدمها وابستهاند و استفاده از امکاناتی مثل موشن کپچر و ضبط صدا فقط در استودیو امکانپذیره.
آخرش این شد که کلی بازی به تاخیر افتادند و آغاز نسل جدید کنسولها هم با قحطی و هزار مصیبت همراه شد.
سال گذشته E3 برگزار نشد و با اعلام اینکه امسال تمام کنفرانسها به صورت دیجیتال استریم میشن امیدوار بودیم بالاخره چهارتا بازی هیجانانگیز معرفی بشن و یه تکونی به این اوضاع بدن. اما E3 2021 پر بود از تریلرهای سینماتیک و خالی از گیمپلیهای درستوحسابی. حالا که یه بار دیگه E3 تموم شد و چشمامون از زل زدن به گوشی و لپتاپ دراومد بد نیست یه نگاهی به کنفرانسها بندازیم و ببینیم بالاخره تکلیفمون با E3 2021 چیه؟!
sony
اولین ضدحال بزرگ این بود که سونی دوباره بیخیال E3 شد.
۲۰۱۸ آخرین کنفرانس سونی در E3 بود و بعدش با کلی توضیح گفت که وقتش رسیده راه دیگهای رو برای ارتباط با گیمرها پیدا کنه. گرچه برنامهی State of Play که با الگو از Nintendo Direct پخش میشه بالاخره لحن و مخاطب خودش رو به دست آورده اما هیچی جای یه کنفرانس هیجانانگیز از سونی رو نمیگیره.
سونی خوب میدونه چطور غافلگیرمون کنه تا اشک تو چشامون جمع بشه و بهتر از هرکس دیگه ضرباهنگ یه کنفرانس زنده رو میدونه.
سونی حق نشر و تبلیغات تعداد زیادی از بازیهای آیندهی پلیاستیشن۵ رو بر عهده داره و خبس معلومه که دلش میخواد هر آپدیتی از طرف خودش باشه یا اونا رو برای رونماییها و برنامههای هیجانانگیز خودش نگه داره.
مثل GhostWire: Tokyo و Deathloop که با اینکه توسط بتسدا ساخته میشن اما خب خبری ازشون در کنفرانس مایکروسافت/بتسدا نبود.
ubisoft
بازی معرفی شدهE3 2021
یوبیسافت با یه تریلر CG یه بار دیگه به طور رسمی از قسمت جدید رینبوسیکس رونمایی کرد که بالاخره قراره Extraction نام داشته باشه و بازیکنان این بار باید برای از بین بردن موجوداتی شبیه بیگانگانهها با هم همکاری کنن.
بازی بعدی هم بازم یه عنوان چندنفره به اسم Riders Republic که قبلا هم معرفی شده بود؛
اما دوباره یه تریلر ازش نشون دادن که کلی آدم سوار اسنوبُرد و دوچرخه و خلاصه هرچی که بشه سوارش شد با هم مسابقه میدادن.
قسمت جدید Just Dance هم که پای ثابت کنفرانسهای یوبیسافته و بالاخره به گیمرا اجازه میده یه تکونی به خودشون بدن.
اگه فکر کردید یوبیسافت به این راحتی دست از فرقهی اساسین والهالا برمیداره سخت در اشتباهید چون باز کلی DLC و محتوای جدید میخواد براش بیاد که The Siege of Paris اولینشه.
طرفدارای مجموعهی فارکرای که آدمبدهای این بازیها رو دوست دارن حسابی خوشحال شدن، چون بعدش یوبیسافت با یه تریلر خبر داد که قراره به عنوان بخشی از Season Pass فارکرای۶، با آدمبدهای دیوونه و عجیبوغریب قسمتهای قبلی بازی کنیم.
اما مهمون ویژهی یوبیسافت ماریو بود که و در حالی که قبل از مراسم خبرش پخش شده بود اما بالاخره از قسمت جدید Mario + Rabbids که جرقههای امید (Sparks of Hope) نام داره رونمایی شد. روند بازی درست مثل قسمت قبلی «نقشآفرینی نوبتی» خواهد بود که استراتژی و تصمیمهای درست حرف اولو در پیروزی میزنه
(برای خرید آرت بوک ماریو کلیک کنید).
یوبیسافت کنفرانسش رو با یه تریلر خفن از Avatar: Frontiers of Pandora تموم کرد که قراره یه داستان مستقل از فیلمهای جیمز کامرون داشته باشه ولی در همون دنیای بزرگ پاندورا جریان داره و به صورت Open World خواهد بود. یوبیسافت برای ساخت بازی از نسل جدید موتور Snowdrop استفاده میکنه و برای همین بازی فقط برای کنسولهای نسل جدید و رایانههای شخصی در سال ۲۰۲۲ منتشر میشه.
microsoft
بازی معرفی شدهE3 2021
همین مایکروسافت و ایکسباکساش هم که این چند ماه حسابی با خریدن بتسدا پز داد نتونستن یه گیمپلی درستوحسابی از استارفیلد نشون بدن.
هِیلو هم که اینقدر گفتن از پارسال بهتر شده و نمیدونم گرافیک کار کردیم و اینا هم یه گیمپلی واضح از بخش داستانی و تکنفره نداشت.
گرچه انصافا رونمایی از بخش چندنفره و اینکه کاملا رایگان هست حسابی به همه چسبید اما خب تکلیف بخش تکنفره چی؟
«بتلفید ۲۰۴۲» هم تیراندازی اول شخص دیگهای بود که همه منتظر دیدن گیمپلیاش بودن و قرار بود جای خالی کال آو دیوتی رو امسال پر کنه.
بازی جدید در مجموعهی بتلفید تنها بخش آنلاین و چندنفره داره و همونطور که از اسمش پیداست، با حالوهوای آینده و کلی ابزار و اسلحهی خفن طراحی شده.
اما با تمام این انتقادها، ایکسباکس و مایکروسافت برگ برندهای به نام «گیم پس» دارن که حسابی میدرخشه.
همون طور که میدونید به جز بازیهای بسیار زیادی که با خرید اشتراک گیم پس در اختیارتون قرار میگیره، بازیهای زیادی هم درست همزمان با انتشار به گیم پس اضافه میشن و شما میتونید بدون هیچ پرداخت اضافهای اونا رو روز اول بازی کنید.
تقریبا تمام بازیهایی که در کنفرانس مایکروسافت معرفی شدند همون روز اول انتشار در قالب گیم پس در اختیارتون هستند.
این در حالیه که برای همون بازیها روی پیاس۵ باید قیمت کاملاش رو بپردازید که برای بازیهای AAA حداقل ۶۰ دلار خواهد بود.
گرچه سونی گفته که در آینده جوابی برای گیم پس داره اما بعیده به این گستردگی بتونه کاری بکنه.
گیم پس بازم نشون داد که خودش تبدیل به یه پلتفرم مستقل شده و با توجه به سرویس کلود مایکروسافت برای بازی، هیچ احتیاجی هم به ایکسباکس یا رایانههای شخصی نداره.
مایکروسافت همیشه از قدرت سری ایکس میگه اما تا حالا هیچی نداشت که نشون بده بالاخره چه گرافیکی ازش درمیاد.
اما معرفی فورتزا هورایزن ۴ باعث شد واقعا به چشمامون شک کنیم!
ماشینها، درختها، رودخونه و هرچیزی که فکرش رو بکنید اونقدر خفن و باجزییات بودند که بالاخره تاثیر Ray Tracing و این همه سروصدا برای گرافیک رو فهمیدیم.
مایکروسافت چندتا تریلر خوب دیگه هم داشت که نمایش گیمپلی استاکر۲ یکی از اونها بود.
تریلر تدوین بسیاری خوبی داشت و بالاخره ما رو با قسمتهای مختلف نقشه و حالوهوای بازی بیشتر آشنا کرد. در کنار خبر عرضهی نسخهی 4K و بهبودیافته از: Innocence A Plague Tale از قسمت دوم بازی به اسم Requiem هم رونمایی شد که راستش رو بخواین اصلا انظارش رو نداشتیم.
با اینکه هنوز چیز زیادی از جزییات بازی نمیدونیم اما بیصبرانه منتظریم تا داستان این برادر و خواهر دوستداشتنی رو ادامه بدیم.
اگه از ما بپرسید، جایزهی بهترین تریلر رو میدیم به The Outer Worlds 2!
تریلر CG بازی که ظاهرا ربطی هم به داستان و شخصیتها نداشت با صدای یک راوی روایت میشد و با آماده نبودن بازیها و سرهم کردن تریلرهای بیربط توسط سازندهها شوخی میکرد.
قسمت اول بازی یکی از بهترین بازیهای نقشآفرینی چند سال گذشته بود و احتمالا با توجه به اینکه Obsidian دیگه مال مایکروسافته بعید به نظر میرسه مثل قبل برای کنسولهای دیگه هم بیاد.
غیبت بازیهای AAA در تمام کنفرانسها خودنمایی میکرد، حتی وارنِر که بازیهای مورد انتظاری مثل گاتهام نایتس (Gotham Knights) و Suicide Squad: Kill the Justice League و البته Hogwarts Legacy رو در حال ساخت داره تنها به جزییات بازی Back 4 Blood پرداخت و همه رو ناامید کرد.
کنفرانسهای ناامید کنندهی ناشرها به همینجا محدود نشد و کپکام هم حوصلهی همه رو سر برد و آخرش بدون هیچ تریلر یا گیمپلیای، گفت که داره برای رزیدنت اویل ویلیج DLC میسازه! خب کو؟ چی؟ حالا که دیدید فروش کرده و محبوبه میخواین تازه محتوای دانلودی تولید کنید؟!
take2 & razer
بازی معرفی شدهE3 2021
از همه بدتر هم ایونت Take-2 بود که چهارتا تهیهکننده و بازیساز رو با ویدیوکال دور هم جمع کرده بود که حرف بزنند، خوبه این حرفا؛ اما جاش اینجا نیست.
GDC رو برای همین چیزا گذاشتن دیگه.
ریزِر هم این وسط با خودش گفته همه کنفرانس و رویداد دیجیتال دارن ما هم یه چیزی بریم؛ بعد نیم ساعت از شارژر و مانیتور حرف میزنه.
اما خودمونیم ها؛ Razer Blade 14 با پردازندهی AMD هم لپتاپ خوب و قدرتمندی از این سری بود که خب اگه پولتون میرسه، وقتی اومد برید حالشو ببرید.
ریزر بالاخره از ماسک خفناش هم رونمایی کرد که مجهز به نورپردازی RGB و کلی امکانات دیگهاست و قراره حسابی مانع انتقال ویروس بشه.
دست ما که نمیرسه؛ اونجا هم که پندمیک داره تموم میشه، باشه ایشالا موجهای چهارم و پنجم و ششم و … اِهمم، چیزه؛ کرونا که مهار شد کامل.
bandai namco & square enix
میدونید آدم از چی میسوزه؟ اینکه بعد از این همه وقت بالاخره یه تریلر درستوحسابی از گیمپلی Elden Ring درست قبل از E3 در Summer Game Fest پخش شد و همه فکر کردیم قراره مقدمهی یه گیمپلی طولانی و جذاب برای رویداد BANDAI NAMCO باشه. بعد باندای نَمکو اومده از بازی جدید در مجموعهی The Dark Pictures Anthology حرف میزنه که چنین کردیم و چنان؛ آقا Elden Ring میخوایم. باز چقد دیگه باید صبر کنیم که چند دقیقه نمای باز و بسته از دشت و دمن نشون بدید؟
تریلر خوب بود، خفن بود، یخورده دستمون اومد که مکانیکهای بازی چطوره اما خب درست مثل آدم چند دقیقه گیمپلی نشون بدید دیگه….
دلمون به کنفرانس اسکوئر انیکس خوش بود که حداقل فاینال فانتزی ۱۶ ببینیم اما طبق معمول این چند وقت، باز از قسمت جدید «لایف ایز استرنج» گفتن و اینکه به جز قسمت جدید که «رنگهای حقیقی» (True Colors) نام داره، قراره نسخهی Remaster قسمتهای قدیمی هم منتشر بشه.
اما راستش رو بخواین اتفاقی افتاد که اصلا انتظارش رو نداشتیم، یعنی بعد از خرابکاری اسکوئر انیکس در ساخت بازی «انتقامجویان» فکر نمیکردیم دیگه مارول با اینا همکاری کنه! اما خب یهو با تریلر رونمایی و بعدش هم یه گیمپلی حسابی از بازی «نگهبانان کهکشان» روبهرو شدیم که حداقل از لحاظ روایت خیلی جذاب بود.
ایدهی باحال بازی هم اینه که همهی بروبچههای گاردین مثل استار لرد، گامورا، راکت راکون، درَکس و گروت همیشه در طول مرحلهها با هم هستند.
با اینکه دوست داشتیم خودمون انتخاب کنیم اما فقط میشه با استار لرد بازی کرد و باید بقیه رو با یه سری دستور کنترل و هماهنگ کنید که البته همین مبارزههای سوم شخص بازی رو متنوع و جذاب میکنه.
استار لرد به جز اسلحههای معروفش، به یه جفت چکمه با دو تا موتور جت کوچک هم مجهزه که بهتون اجازه میده هم بلندتر بپرید و هم به سرعت جابهجا بشید تا بهتر نشونه بگیرید. نگهبانان کهکشان آبان سال جاری برای کنسولهای نسل جدید و قدیم سونی و مایکروسافت در کنار رایانههای شخصی منتشر میشه.
گرچه نسخهی نینتندو سوییچ به صورت کلود قابل بازی خواهد بود.
تا سکته نکردید هم بگیم که بازی برخلاف انتقامجویان لایو سرویس نیست و پرداخت درون بازی و این چیزا هم وجود نداره؛
فقط یه اکشن سوم شخص تکنفره و داستانی.
اسکوئر انیکس یه بازی اکشن از «تیم نینجا» به اسم Stranger of Paradise هم معرفی کرد که بعد معلوم شد قراره یه فاینال فانتزی جانبی باشه، اما دموی قابل بازیای که قرار بود بشه بعد از کنفرانس از پلیاستیشن نتورک دانلود کنید اصلا اجرا نمیشد و کلی حرف و حدیث راه انداخت. گرچه در نهایت بازی پچ شد اما تاثیری رو که قرار بود همون لحظه بعد از رونایی بذاره دیگه نداشت.
nintendo
اما نینتندو! چیه؟ فکر کردید سراغ نینتندو نمیریم؟
چون خیلی گوگولی و ایناست و گناه داره؟ بله؛ از بیشتر کنفرانسها و رویدادهای مسخرهی E3 بهتر بود، کلی بازی جدید جدید مثل Mario + Rabbids Sparks of Hope و از همه مهمتر Metroid Dread معرفی شدند و همه حال کردن اما بایونتا۳ کو؟ متروید پرایم ۴ کجاست؟ هردوتاشون اولین بار سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند و دیگه هیچ خبری ازشون نشد.
هر چند وقت هم که بروبچههای نینتندو میان تعظیم میکنند و میگن روند ساخت خوب پیش میره.
با این وضع اصلا نمیخوایم پیش بره. یا نشون ندید و مارو هوایی نکنید یا حواستون باشه که باید ما رو آپدیت کنید.
بایونتا هم که … چی بگیم خب؟ آها! پلاتینیوم گیمز! باشه حالا بایونتا ۳ رو داری به دل و با خیال راحت میسازی، اما این چه وضعه بابیلونز فال (Babylon’s Fall) بود؟ فکر کردیم داری یکی از اون اکشنهای سریع و مشتی رو میسازی که تا قسمت سوم بایونتا بیاد بزنیم به بدن اما بازی لایو سرویس آخه؟
اونم با این تریلر مسخره و بیخودی که از بازی نشون دادید؟ مدتهاست که ساخت2 Breath of the Wild از مجموعهی زلدا برای نینتندو سوییچ تایید شده و منتظر بودیم تا با دیدن یه گیمپلی درستوحسابی، روزهای سخت E3 رو فراموش کنیم.
اما خب تریلر کوتاه و تدوینشده از گیمپلی بازی بیشتر حالمون رو گرفت و ما را برای جزییات بیشتر، بیقرار کرد. بازی قراره ۲۰۲۲ از راه برسه.
نمایشگاه E3 امسال که کاملا به صورت آنلاین و دیجیتال برگزار شد شاید تایید دیگهای برای این باشه که دوران تازهای شروع شده و باید بهش عادت کنیم. ناشرها و سازندگان به این نتیجه رسیدند که خودشون میتونن رویداد برگزار کنند و با مخاطباشون بدون واسطه حرف بزنند.
ساخت و توسعهی بازیها هم اونقدر بزرگ و وقتگیر شده که به این راحتی خبری از گیمپلی و رونمایی کامل از بازیها نیست.
نمونهاش بازی Redfall که قرار بود حسن ختام کنفرانس مایکروسافت باشه و حسابی بترکونه اما فقط یه تریلر سینماتیک CG ازش پخش شد.
همه سال سختی رو پشت سر گذاشتیم و هنوز درگیر کرونا و شرایط سختش هستیم.
همه درک میکنیم که بازی ساختن در این شرایط خیلی سخته و زیاد سخت نمیگیریم. اما راستش رو بخواین از یه چیزی خیلی خوشحالیم و کیف میکنیم؛ اینکه وسط اوضاع سخت و عجیبوغریب این روزها، بهانهی مشترکی به اسم ویدیوگیم داریم که به خاطرش دور هم جمع میشیم.
بازی معرفی شدهE3 2021
برای خرید کمیک بوک های گیمینگ کلیک کنید